Hasičská technika

Ruční džberová stříkačka

Ruční džberová stříkačka se používala na přelomu 19. a 20. století, než se rozšířily koněm tažené ruční a později i motorové stříkačky. Umožňovala přesnější zacílení vodního proudu, než jaké dokázali lidé s kbelíky a vědry. O historii této konkrétní stříkačky bohužel nemám bližší informace. Má cca 2 metry dlouhou hadici a pracuje se s ní tak, že hasič ponoří píst do vědra s vodou, upevní ho a pumpováním vytváří v pístu podtlak, kterým nasává spodní částí pístu vodu, a naopak tlakem zase vodu vhání do hadice. Tou pak dostříkne na vzdálenost několika metrů.

Stříkačka PS 8

Starší ruční motorovou přívěsovou stříkačku získal hasičský sbor v roce 1953 (v hasičských zápisech i okresní hasičské kronice je možné se setkat i s údajem 1951, na propagačním videu z roku 2003 je řečená informace, že šlo o rok 1953). Tato stříkačka byla v roce 2002 opravena panem J. Pacalem, takže nyní je provozuschopná.

Tři požární stříkačky, vlevo nejnovější PPS 12 (16), uprostřed PPS 12, vpravo PS 8

Přívěsná přenosná motorová stříkačka PPS 8 je určena těm požárním jednotkám, které mají k dispozici dostatečné vodní zdroje. Stříkačku PPS 8 tvoří jednonápravový přívěs ve kterém je umístěna stříkačka PS 8. Stříkačku lze přenášet k vodním zdrojům kam nemůže těžká požární technika. Hrbovští hasiči přívěs někdy po roce 2003 vyřadili.

Výrobce:
THZ Karosa Vysoké Mýto
 

Technická specifikace:

Technické údaje přívěsu:

délka: 3 300 mm
šířka: 1 700 mm
výška: 1 850 mm
hmotnost (celková): 900 kg
max. rychlost: 60 km/hod

Technické údaje stříkačky PS 8:

typ motoru: SM 31
druh motoru: dvoudobý zážehový dvouválec
vývěva: plynová na nespálené plyny
délka: 850 mm
šířka: 540 mm
výška 850 mm
hmotnost (základní bez PHM) 160 kg

Technické údaje čerpadla H 800:

odstředivé dvoustupňové, vysokotlaké, hřídel čerpadla těsněn provazcovou ucpávkou

jmenovité otáčky: 3 000 ot/min
počet sacích hrdel 110: 1
počet výtlačných hrdel 75: 2
výkon: 800 l/min
max. sací výška: 7,5 m

Návod ke stažení ZDE (PDF 3824 kB)

Stříkačka PPS 12 R

Novější ruční přívěsovou motorovou stříkačku PPS 12 R získal sbor v roce 1983. V roce 2001 byla tato stříkačka společně s úpravou hasičského vozu Avia 20 přemístěna do přepravního prostoru vozu.

Přívěsná přenosná motorová stříkačka PPS 12 R je určena těm požárním jednotkám, které mají k dispozici dostatečné vodní zdroje. Vlastní stříkačku PS 12 R lze přenášet čtyřmi osobami a proto je jí možno užívat tam, kde je přístup k vodnímu zdroji pro těžkou požární techniku nemožný.

Výrobce:
Bratislavské automobilové závody n.p.

Technická specifikace: 
Technické údaje přívěsu:

délka: 3 400 mm
šířka: 1 800 mm
výška: 1 700 mm
hmotnost (pohotovostní): 48 kg
hmotnost (celková): 900 kg
max. rychlost: 80 km/hod.

Technické údaje stříkačky PS 12:

typ motoru: Škoda 981
druh motoru: benzinový, zážehový, čtyřdobý
OHV, kapalinou chlazený
vývěva: plynová na spálené plyny
délka: 922 mm
šířka: 603 mm
výška 835 mm
hmotnost (pohotovostní): 189,5 kg
hmotnost (základní bez PHM) 168,5: kg

Čerpadlo:

odstředivé jednostupňové, z lehkých slitin, hřídel čerpadla těsněn hnětací ucpávkou

jmenovité otáčky: 3 500 ot/min
počet sacích hrdel 110: 1
počet výtlačných hrdel 75: 2
výkon: 1 200 l/min
max. sací výška: 7,5 m

Technická specifikace přívěsu – ke stažení ZDE (obsahuje technickou specifikaci i některé další hasičské techniky, kterou však SDH Hrbov – Svařenov ve výbavě nemá)

Návod ke stažení zde (PDF 6825 kB )

Stříkačka PS-12 TAZ 1600 cm3 sport – zásah

Tuto stříkačku hasiči získali v roce 2018, a to zejména s ohledem na fakt, že obě starší stříkačky už se příliš nehodí pro požární sport. Účel této stříkačky je ale kombinovaný – má sloužit i pro zásahy. Umístěná je ve zrenovovaném přívěsném vozíku (v roce 2021 byl opraven a nalakován).

Stříkačka PS-12 TAZ 1600 cm3 sport – zásah

  • průměr 76 x 88, zdvih 1596 cm3, 50 kW
  • nádrž 25 l, kryt motoru dlouhý nebo krátký
  • startovací tlačítko větší z boku, 2x světlo
  • barevné provedení RAL 3000 + černá lesk
  • osazena vývěva na rychlé sání

cena: 145 200,-

1. hasičský vůz Avia 20 valník:

Tento vůz získal hasičský sbor v roce 2001, kdy také provedli hasiči svépomocí jeho generální opravu. Auto bylo vyrobeno v roce 1985 a vyřazeno kvůli špatnému technickému stavu v roce 2020.

2. hasičský vůz Ford Transit kombi:

Velmi podrobnou specifikaci jsem uváděl v článku, který jsem vydal k příležitosti zakoupení vozu.